Cliëntparticipatie bij mensen met Dementie en zeer ernstig probleemgedrag is het laten horen van de stem van de cliënt, die zichzelf niet (altijd) meer kan vertegenwoordigen. Het uitgangspunt is dat de naaste de cliënt het beste kent, de meeste informatie heeft en dus een essentiële rol en inbreng heeft bij het de behandeling van de cliënt. Om de cliënt en zijn/haar gedrag optimaal te kunnen begrijpen en behandelen, is samenwerking of co-creatie tussen zorgprofessionals en naasten noodzakelijk bij deze cliëntgroep. Alleen dan kan er sprake zijn van zorg op maat, waarmee het gedrag reduceerbaar en hanteerbaar wordt.
Om de stem van de cliënt structureel een plek te geven in het Kennisnetwerk D-zep, is er een Cliënt Adviesraad opgericht. Cliënten kunnen via naasten invloed uitoefenen op beleid en advies van het Kennisnetwerk en praten mee over de invulling en uitvoering van de kennisfunctie van het netwerk. De Cliënt Adviesraad zal als klankbordgroep inhoudelijke voorstellen van het bestuur en leden van de vereniging van advies voorzien en is sparringspartner voor bestuur, ALV en directeur.
Momenteel zitten er twee naasten in onze Cliënt Adviesraad als ervaringsdeskundige. Zij stellen zichzelf graag aan u voor.
Naast onze ervaringsdeskundige bestaat de Cliënt Adviesraad uit de volgende mensen:
Of lees meer over de rol en functie van de Cliënt Adviesraad
Naast dit onderwerp hebben we nog een aantal links die wellicht interessant voor je kunnen zijn.