We leggen graag iets meer uit over de rol en functie van onze Cliënt Adviesraad.
Cliëntparticipatie, lees ook naastenparticipatie of familieparticipatie, bij Kennisnetwerk D-zep is het laten horen van de stem van de cliënt, die zichzelf niet (altijd) meer kan vertegenwoordigen. Eén van de doelstellingen van Kennisnetwerk D-zep is de stem van de cliënt structureel in te bedden in visie en beleid. Zij faciliteert en ondersteunt zorgaanbieders van Regionale Expertise Centra (REC) en Doelgroep Expertise Centra (DEC) bij het vormgeven van cliënt-/naastenparticipatie op locatie (bijv. door zorgaanbieders te stimuleren contact te zoeken met ervaren collega’s).
De stem van de cliënt wordt verwoord in de Cliënt Adviesraad, dit is bestendigd in het Huishoudelijk Reglement van de vereniging (artikel 11.2).
Het doel van cliëntparticipatie bij zorgaanbieders REC/DEC is het betrekken van cliënten/naasten bij de zorg en behandeling aan mensen met dementie en zeer ernstig probleemgedrag.
De zorgaanbieder werkt samen met naasten en biedt naasten advies, begeleiding en ondersteuning ten aanzien van o.a. informatievoorziening, psycho educatie en (rouw)verwerking. Het uitgangspunt is dat de naaste de cliënt het beste kent, de meeste informatie heeft en dus een essentiële rol en inbreng heeft bij het opstellen, uitvoeren, evalueren en bijstellen van het behandeltraject van de cliënt.
De Cliënt Adviesraad biedt cliënten via cliëntvertegenwoordigers/naasten de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het beleid en advisering over de invulling en uitvoering van de kennisfunctie binnen het Kennisnetwerk. De Cliënt Adviesraad geeft advies bij grote projecten of besluiten van het Kennisnetwerk en fungeert als klankbordgroep om inhoudelijke voorstellen van advies te voorzien aan het bestuur van vereniging Kennisnetwerk D-zep.
De Cliënt Adviesraad biedt het Kennisnetwerk D-zep de mogelijkheid om vanuit ervaringsdeskundigheid te kunnen aansluiten op informatievoorziening en kennisuitwisseling die zowel naasten, zorgaanbieders, kennisinstituten en andere belanghebbenden nodig hebben om de zorg en behandeling voor cliënten met nauwe betrokkenheid van naasten te kunnen bieden.
Frequentie overleg: 4x per jaar overleg van 1,5 uur (online).
Indien mogelijk sluit het bestuurslid met cliëntparticipatie in portefeuille aan bij het overleg.
Het streven is om minimaal drie naasten vertegenwoordigd te hebben in de Cliënt Adviesraad.
Kenmerkend bij D-zep is de tijdelijkheid van zorg en behandeling en daarmee is het mogelijk voor naasten om ook tijdelijk betrokken te zijn bij deze doelgroep.
Naasten kunnen verbonden blijven aan de Cliënt Adviesraad als hun verwant niet meer behoort tot de doelgroep. Immers, de opgedane ervaring van naasten blijft een goede bron van informatie.
Daarnaast wordt de Cliënt Adviesraad aangevuld met vertegenwoordiging vanuit Alzheimer Nederland en een ervaren professional van zowel REC als DEC. Alzheimer Nederland behartigt de belangen van mensen met dementie en is ervaringsdeskundige. Om de aansluiting met de expertisecentra D-zep optimaal te laten verlopen is een maatschappelijk werker van een REC en GZ-psycholoog van een DEC vertegenwoordigt in de Cliënt Adviesraad.
Het lidmaatschap wordt overeen gekomen voor onbepaalde tijd, waarbij ieder lid zelf kan bepalen hoelang zij/hij deelneemt aan de Cliënt Adviesraad.
De Cliënt Adviesraad heeft een informatiefolder ontwikkeld over naastenparticipatie binnen het Kennisnetwerk D-zep. Deze folder wordt aangeboden aan naasten van alle RECs en DECs D-zep aan het einde van het behandeltraject van hun dierbaren, door medewerkers van de expertisecentra.