Scholing

Op deze pagina is het huidige aanbod scholingen te vinden van het Kennisnetwerk D-zep. Klik hier om het scholingsprogramma te bekijken. 

Klik hier om de presentaties en bevindingen van onze netwerkbijeenkomsten en themabijeenkomsten te bekijken.

Sensorische Informatieverwerking (SI)

De scholing SI bestaat uit vier filmpjes (zie hiernaast). Deel 1 bestaat uit een introductie over prikkelverwerking, de zintuiggebieden en veel voorkomende symptomen bij dementie. Deel 2 gaat dieper in op de zintuiggebieden en in deel 3 worden de alterheidniveaus besproken. Tot slot worden de mogelijke interventies besproken in deel 4. 

Naast deze filmpjes bieden Jannet van Klaveren en Marjo Dorrestijn nog een scholing prikkelverwerking aan. Interesse in deze scholing? Mail dan naar info@jannetvanklaveren.nl.

Verder biedt Estasi ook SI-scholingen aan. Klik op onderstaande knop om naar hun website te gaan. Geef hierbij aan dat je op een D-zep afdeling werkt of gaat werken, zodat hier rekening mee gehouden kan worden in de casuïstiek. 

Focussen voor (GZ-)psychologen - UKON

De UKON Academy organiseert in samenwerking met Stichting De Waalboog een 4-daagse training Focussen voor (GZ-)psychologen. Deze methodiek is ontwikkeld om grip te krijgen op complex gedrag bij allerlei vormen van ouderdomsproblematiek. Er wordt gebruik gemaakt van het proces van de prikkelverwerking bij gezonde mensen. Deze is uitgewerkt naar een dynamisch model waarin de prikkelverwerking wederzijds wordt beïnvloed in de dynamiek tussen cliënten en medewerkers in de zorg. In dit model is de focus verlegd van ontremd gedrag naar automatisch gedrag dat niet meer geremd wordt. Door te focussen op automatisch gedrag en op de dynamiek tussen mensen is het gemakkelijker geworden om te zoeken naar specifieke interventiemogelijkheden voor een individuele cliënt.


In deze trainingen krijg je handvaten om met de methodiek Focussen aan de slag te gaan en hoe je deze methodiek kan introduceren aan jouw team.

Vroegsignalering en de-escalerend handelen - Trifier

Wil je leren hoe je gericht verbale en non-verbale uitingen van onbegrepen gedrag kan herkennen en hoe je hier de-escalerend op kan reageren? Wil je oefenen door middel van scenario trainingen? Of ben je geïnteresseerd in een eendaagse specialisatie in omgaan met mensen met psychiatrische ziektebeelden? Bekijk dan snel het aanbod van Trifier! 

Trifier biedt de volgende trainingen aan:

  • De basistrianing; een of tweedaagse variant
  • De herhalings- en verdiepingstrainingen
  • Coaching en training on the job
  • Specialisatie
  • Teamtrajecten

Samenwerken met naasten

Samenwerken met naasten is belangrijk op een d-zep afdeling. In het plaatje hieronder zie je hoe de samenwerking in de driehoek eruit ziet. Als de basis qua samenwerking tussen naasten en professionals stevig is, heeft de bewoner daar veel baat bij. Als de basis niet sterk is, heeft de bewoner daar ook veel last van.

Samenwerken in de driehoek

Wil jij beter samenwerken in de driehoek? Caroline Perin, GZ-psycholoog en systeemtherapeut i.o. en Jannet van Klaveren, GZ-psycholoog en systeemtherapeut bieden een scholing op maat aan voor jouw afdeling.

Een voorproefje hiervan kan je bekijken via dit youtubefilmpje: Themabijeenkomst Naasten 2023 – YouTube.

Grip op probleemgedrag

Onrustig zijn, roepen, geagiteerd reageren. Probleemgedrag – of onbegrepen gedrag – komt veel voor bij verpleeghuisbewoners met dementie. Het doel van GRIP is de aanpak van probleemgedrag te verbeteren zodat dit de kwaliteit van leven van mensen met dementie verbetert (en het gebruik van psychofarmaca vermindert). De focus ligt hierbij op onderliggende oorzaken zoals onvervulde behoeften, stress of moeite met veranderingen.

De interventie ‘Grip op probleemgedrag’ of GRIP is ontwikkeld op basis van richtlijnen van Verenso, V&VN en het NIP. Basisonderdelen zijn:

  • Een methodische aanpak van probleemgedrag.
  • De aanpak van probleemgedrag middels psychosociale interventies.
  • Het advies psychofarmaca zoveel mogelijk te beperken.

 

GRIP werd al stapsgewijs ingevoerd op 17 psychogeriatrische afdelingen in verpleeghuizen door heel Nederland. De resultaten laten zien dat de methode goed werkt bij de aanpak van probleemgedrag, dat het psychofarmaca gebruik vermindert en de werktevredenheid onder zorgmedewerkers doet toenemen.

Train-de-Trainer cursus

  • Wil je GRIP gaan gebruiken in je eigen instelling volg dan de train-de-trainer cursus.
  • Gerion, een onderwijscentrum van Amsterdam UMC, leidt je tijdens deze cursus op tot lokale GRIP coördinator.
  • Je leert bij de train-de-trainer cursus hoe je in je eigen instelling het zorgprogramma kunt implementeren. Tijdens de cursus bespreken we de inhoud van het zorgprogramma, maar ook het organiseren van trainingen voor je team en het motiveren van collega’s. Na het volgen van de cursus kun je direct aan de slag met de implementatie van GRIP.

Kijk en luister naar collega’s uit het veld die hun ervaringen met GRIP via deze video met ons delen.

Algemene informatie GRIP

GRIP is door GERION in samenwerking met het UKON-netwerk en UNO-VUmc ontwikkeld en door onderzoeker Sandra Zwijsen geïmplementeerd en geëvalueerd.
Kenniscentrum Vilans zegt over GRIP: “De erkenningscommissie ouderenzorg heeft de interventie ‘GRIP op probleemgedrag’ erkend als goed onderbouwd en effectief. Uit onderzoek blijkt dat de interventie helpt bij het verminderen van onbegrepen gedrag en psychofarmacagebruik bij bewoners met dementie in de intramurale zorg.”

Lees ook over GRIP op www.zorgvoorbeter.nl

De STIP-methode

Psychische en gedragssymptomen bij dementie treffen op een gegeven moment ruim 90% van de mensen met dementie. De symptomen kunnen bijvoorbeeld agressie, angst, apathie, hallucinaties of slaapstoornissen zijn. Deze kunnen veel leed veroorzaken vooral bij de persoon met dementie zelf, maar ook bij familieleden en verzorgers. De aanwezigheid van deze symptomen is een teken/signaal dat de kwaliteit van leven fors verminderd is ten gevolge van psychische problematiek. Om succes te hebben in de preventie, behandeling en begeleiding is naast goede verpleging, zorg en welzijn een duidelijke interdisciplinaire zorgstructuur en goede kennis van dementie nodig; met name van de psychiatrische aspecten (Bakker, 2011). Een methodiek is hierbij onmisbaar. 

De STIP-methode

Masterclass: Bewegen bij probleemgedrag​

In het model ‘Bewegen bij probleemgedrag’ zijn de kansen en bedreigingen in beeld gebracht in de vorm van herhalende patronen (‘dynamieken’) die zich voordoen in de samenwerking rond de cliënt. Naast de zeven organisatiedynamieken
die een rol kunnen spelen in vastlopende situaties, zijn ook onderschatte situatiekenmerken en richtinggevende zorgframes van belang. Bij de organisatiedynamieken horen allerlei bewegingsmechanismen waarmee je de vastlopende situaties rond cliënten met probleemgedrag kunt vlot trekken. Ook zijn er verschillende werkvormen die je kunt toepassen om te achterhalen welke dynamieken jouw situatie van toepassing zijn.

Op de volgende website vindt je veel informatie over dit model. Je kunt een papieren boek bestellen waarin het model staat beschreven, maar je kunt ook het digitale boek gratis downloaden. De website is: Online wegwijzer ‘Bewegen bij probleemgedrag’ | CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise).

Werk jij als zorgprofessional in de gehandicaptenzorg of de VVT? En heb je geregeld te maken met situaties van cliënten die dreigen vast te lopen door ernstig en aanhoudend probleemgedrag? In de zoektocht naar meer perspectief zal je merken dat gedrag vaak het gevolg is van de wisselwerking tussen de cliënt en diens context. Alle aanleiding om breder te kijken dan alleen naar de cliënt. Factoren uit verschillende contexten kunnen van invloed zijn. Denk bijvoorbeeld aan de organisatiecontext.

Wil je meer weten over dit onderwerp én hier in de praktijk mee aan de slag? Meld je dan aan voor de online Masterclass ‘Bewegen bij probleemgedrag’.

ABC-methode

De ABC-methode is een in Amerika ontwikkelde werkwijze om goed en zorgvuldig achter de oorzaak van probleemgedrag bij dementie te komen. Om vervolgens vast te stellen wat de beste aanpak is. Inmiddels wordt deze werkwijze al meer dan 20 jaar in Nederland toegepast. En met succes! Met de ABC-methodiek leer je onbegrepen gedrag bij mensen met dementie methodisch in kaart te brengen, met als doel dit gedrag positief te beïnvloeden. Hiermee vergroot je het welzijn van de persoon met dementie en het werkplezier van zorgmedewerkers. De methode is eenvoudig: met een simpel, praktisch stappenplan maak je een analyse van het gedrag. Dat geeft inzicht en aanknopingspunten om er iets aan te doen. 

RINO Zuid is een opleidingsinstituut met niet alleen diverse postacademische en duale opleidingen ten behoeve van de geestelijke gezondheidszorg, maar ook diverse nascholingscursussen en incompanytrajecten. RINO Zuid gevestigd in Eindhoven, midden in haar verzorgingsgebied. Sinds 2023 heeft RINO Zuid de ABC-methodiek in haar opleidingsaanbod opgenomen.

Wil je meer weten over de ABC-methodiek en het aanbod van RINO Zuid? Klik dan op de link hieronder.